Μεξικάνικη επίσκεψη στο Μεγάλο Παλάτι του Παρισιού!

Κι αν μιλήσουμε για Μεξικό?

Την ίδια στιγμή που η Ελλάδα ενώνει τις καλλιτεχνικές κι όχι μόνο, ρίζες της με τη Ρωσία με τη συνεργασία του Βυζαντινού Μουσείου και του Ερμιτάζ, δημιουργώντας μια μοναδική έκθεση, το Παρίσι ανοίγει μια διάπλατη αγκαλιά στην τεκιλά, τα τάκος, τη σιέστα, αλλά και την τέχνη του Μεξικού.

expo-frida-kahlo-musee-de-lorangerie.jpgΜετά την επιτυχία που γνώρισε η έκθεση – μονογραφία της Φρίντα Κάλο στο Musée d’Orangerie  πριν από 3 χρόνια. Φέτος το Grand Palais παρουσιάζει τη μεγαλύτερη μεξικανική γιορτή από τις 5 Οκτωβρίου του 2016 μέχρι τις 23 Ιανουαρίου του 2017.

Η έκθεση παρουσιάζει έργα για το Diego Rivera, Frida Kahlo, José Clemento, Ozozco κι άλλους πολλούς αβάν γκαρνίιστ, που διεξάγουν ένα χορό χρωμάτων και μορφών στις αίθουσες του παριζιάνικου μουσείου.

Η συνεργιά πραγματοποείται μεταξύ του RMN – Grand Palais και της Γραμματείας πολιτισμού το εθνικό ινστιτούτο καλών τεχνών και το εθνικό μουσείο τεχνών του Μεξικού.

Πριν μιλήσουμε για την έκθεση, πρέπει να βάλουμε μια καλή βάση στα πράγματα, 3 ονόματα θα χρειαστούν ως σκονάκι στην παρακουληθησει αυτής της έκθεσης : Rivera, Ovorco, Siqueiros και προφανώς Frida Kahlo.

Νούμερο 1 : Diego Rivera

8601cef0c97fd21fba726f6bc9e9a7fb.jpg

Διάσημος μεξικάνος ζωγράφος, γνωστός για τις μεγάλης κλίμακας τοιχογραφιές του και τη θυελλώδη σχέση του με την ομότεχνό του Φρίντα Κάλο.

Γεννήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου του 1886 στην πόλη του Γκουαναχουάτο του Μεξικό, το πλήρε ονομά του είναι Ντιέγκο Μαρία ντε λα Κονσεπσιόν Χουάν Νεπομουσένο Εστανίσλαο ντε λα Ριβέρα ι Μπαριέντος Ακόστα ι Ροδρίγκες ( τεράστιο και πλήρως μεξικανικό ).

Πέρα από το καλλιτεχνικό του ταπεραμέντο από μικρή ηλικία και τα πολλαπλά του ταξίδια στην Ευρώπη, γίνεται εκλεκτό μέλον του Κομμουνιστικού Κόμματος του Μεξικού. Μάλιστα το φθινόπωρο του 1927, έφθασε στη Μόσχα προσκεκλημένος του ΚΚΣΕ, λαμβάνοντας μέρος στις εορταστικές εκδηλώσεις για τα δεκάχρονα της Οκτωβριανής Επανάστης.

Η τέχνη του λαμβάνει διεθνή φήμη, έργα του εκθέτονται στη Ρωσία μέχρι την Αμερική.

Μέσα σε όλα αυτά πρέπει να τονίσουμε ότι ο Ντίεγκο Ριβέρα από την πρώτη στιγμή που γνωρίζει τη Φρίντα Κάλο την ερωτεύεται και την παντρεύεται αμέσως. Η σχέση τους είναι εκρητική μέχρι το τέλος.

Μετά τον θάνατό της, ο Ριβιέρα ξαναπαντρεύεται την ατζέντισσά του Έμα Ουρτάδο στις 29 Ιουλίου 1955. Κι έτσι πέφτει αμέσως στη δουλειά, ένας έπος για την ιστορία του Μεξικού, στο Εθνικό Μέγαρο της πόλης του Μεξικό, υπογραμμίζει τη δημιουργική του δράση.

Το έργο όμως, έμεινε ημιτελές, λόγω του θανάτου στις 24 Νοεμβρίου 1957.

Νούμερο 2 : Frida Kahlo

Frida_Kahlo,_by_Guillermo_Kahlo.jpg

Τι να πρωτοπώ για την Φρίντα ;

Η Magdalena Frida Carmen Kahlo Calderon γεννήθηκε στις 6 Ιουλίου του 197 στη πόλη Coyoacan του Μεξικό και πέθανε στις 13 Ιουλίου του 1954 στην ίδια πόλη.

Όλη η πορεία της ζωής της είναι συνηφασμένη με την ιδιαίτερα εύθραστη υγεία της, κάτι όμως που δεν τη σταμάτησε στο να γίνει μια από τις πιο γνωστές προσωπικότητες του 20ου αιώνα, και διεθνής φήμης ζωγράφος.

Το 1929, παντρεύεται με το Ντίεγκο Ριβέρα όπου θα μείνει μαζί της μέχρι το τέλος της ζωής της.

Το έργο της υπολογίζεται περί τους 143 πίνακες – γνωστούς σε μας, γιατί ακόμα βρίσκονται σχέδια της -, συχνά παρουσιάζονται σε μικρό μέγεθος. 55 από αυτά τα έργα, είναι αυτοπορτραίτα της, δείχνοντας το δικό της κόσμο, το σωματικό της πόνο και όλες τις ανησυχιές της. Συχνά παρουσιάζεται με ζώα οπού ζούσαν μαζί της στη γνωστή Azul Casa, άλλα την παρουσιάζουν μαζί με την οικογενειά της, όλα είναι ύμνη της μεξικάνικης κουλτούρας φορώντας στα πορτραίτα της παραδοσιακές φορεσιές, τοπικά νομίσματα κλπ.

Η Φρίντα παρότι ταξίδεψε σε όλους τους βασικούς πόλους της δυτικής κουλτούρας, κράτησε για πάντα το προσωπικό της στυλ, χωρίς να απαρνηθεί ποτέ τη μεξικάνικη καταγωγή της.

Μ’αυτό τον τρόπο γίνεται ένα εθνικό σύμβολο του Μεξικό.

Νούμερο 3 : David Alfaro Siqueiros

news_thumb_59853_630.jpg

Γλύπτης και ζωγράφος γνωστός για τα έργα του, αλλά λιγότερο φημισμένος. Ο José de Jesus Alfaro Siqueiros, γνωστός κι ως El Coronelazo, γεννήθηκε στις 29 Δεκεμβρίου του 1896 στο Μεξικό και πέθανε στη πόλη του Cuernavaca, στις 6 Ιανουαρίου του 1974.

Καλλιτέχνης και στρατιωτικός μεξικανικής καταγωγής, είναι γνωστός για το κοινωνικό ρεαλισμό στα έργα του.

Μαζί με τον Diego Rivera και τον Orozco είναι ένας από τους πιο φημισμένους καλλιτέχνες για τις κοινωνικές τοιχογραφίες του.

Πέρα από την καλλιτεχνική του δράση, το 1966 παίρνει το μετάλλειο Λένιν για την ειρήνη ως ενεργός πολιτικός κομμουνηστής.

Η τέχνη του είναι μια απεικόνηση της εποχής του, είναι έντονα επηρεασμένος από τη μεξικανική επανάσταση και τον εμφύλιο πόλεμο (1910-1920).

Ένας από τους γνωστούς καλλιτέχνες που αναβιώνει την Μεξικανική Αναγέννηση (1920-1950).

Νούμερο 4 : Jose Clemente Orozco

orozco-2-sized.jpg

Η τέχνη του έχει ως βάση να υπογραμμίσει τη βιαιότητα των ιστορικών γεγονότων.

Τι είναι λοιπόν το ιδιαίτερο αυτής της έκθεσης?

Είναι η γνωριμία με το Μεξικάνικο πνεύμα, ιδέα, εικόνα. Η έκθεση λοιπόν πέρα από τους τέσσερις γνωστούς καλλιτέχνες, έχει ακόμα αλλού εξήντα ζωγράφους, κινεματογραφιστές, φωτογράφους και γλύπτες να μας ξεναγήσουν στο Μεξικό του 1900 μέχρι περίπου το 1950.

Η καλλιτεχνικής δημιουργία εκείνης της εποχής είναι ιδιαίτερη, σχεδόν μοναδική για τις τοιχογραφίες, την αισθητική και προφανώς το κοινωνικό – ιστορικό – πολιτισμικό και πολιτιστικό υπόβαθρο.

Η μεξικάνικη τέχνη παραμένει πάντα ένας χρωματιστός και συμβολικός μύθος για το δυτικό κόσμος, η πορεία της έκθεσης πέρα από το να παρουσιάσει εκείνη την εποχή, κλείνει και το μάτι σε όλο το ρού της μεξικανίκης δημιουργίας.

Οι θεματικές είναι πολλαπλές κι επιρροές επίσης, είκονες από την ιστορική, θεολογική αλλά και καθημερίνη ζωή των μεξικανών παρουσιάζει την πολυπλοκότητα αυτού του πολιτισμού.

Η παρουσία του Ριβέρα αλλά και του Angel Zarraga βρίσκουν τα πατηματά τους στον κατά κάποιο τρόπο κυβισμό που γνωρίζουμε την ίδια εποχή στην Ευρώπη.

Το πρώτο κομμάτι της έκθεσης εξερευνεί το πως και το που ο μοντερνισμός εμπνέει τη μεξικανική τέχνη και φαντασία.

Στις αρχές του 20ου αιώνα, ο συμβολισμός και αντι-ακαδημαϊσμός βρίσκουν τη θέση τους στο Μεξικό όπως βλέπουμε στο έργο του Zarraga.

Angel Zarraga, La femme et le pantin, Oleo: tela, 1909.jpg

Η γυναίκα κι η μαριονέτα, Angel Zarraga, 1909

Στη συνέχεια, βλέπουμε πως σιγά-σιγά η αβαντ-γκάρντ παριζιάνικη σκηνή κάνει εμφανίσεις στη τέχνη του Diego Rivera.

Το δεύτερο κομμάτι της έκθεσης υπογραμίζει τη Μεξικανική Επανάσταση το 1910. Μια ιστορική νότα μπαίνει στο παιχνίδι, κι ο θεατής σχεδόν “αναγκάζεται” να καταλάβει πως η ιστορία κι η κοινωνία είναι αναπόσπαστα κομμάτια της δημιουργίας.

Προφανώς όπως φάνηκε εξ αρχής, η έκθεση θέλοντας και μη, είναι κάπως πιο συντονισμένη με την καλλιτεχνική δημιουργία τριών καλλιτεχνών : Diego Rivera, David Alfaro και José Clemente Orozco.

Πέρα από την Φρίντα Κάλο, δεν πρέπει να ξεχάσουμε τις υπόλοιπες ενεργές προσωπικότητες όπως Nahui Olin, Rosa Rolanda και τις φωτογράφους Tina Modotti και Lola Alvarez Bravo.

Βέβαια, όλη αυτή ανδροκρατούμενη κοινωνία, δίνει μια ευκαρία και στις γυναικείες φιγούρες να κάνουν την εμφανισή τους.

Το τρίτο κομμάτι της έκθεσης, είναι αφιερωμένο σ’ένα πνευματικό διάλογο με τις ιδιαίτερες μάσκες του German Cueto, τα αινιγματικά πορτραίτα του Robert Montenegro και τις αφαιρετικές δημιουργίες των Gerardo Murillo, Marius de Zayas και Rufino Tamayo.

Τέταρτο και τελευταίο κομμάτι, χαρακτηρίζεται ως Συνάντηση των δύο κόσμων. Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, παρουσιάζεται μια ποικιλία καλλιτεχνων μεξικανικής καταγωγής στα Ηνωμένα Εθνη, όπως ο Marius de Zayas, Miguel Covarrubias κι άλλοι πολλοί που καθιέρωσαν με τον τρόπο τους το κίνημα της avant-garde στις πόλεις της Νέας Υόρκης, Ντεντρόι ή Λος Άντζελς.

Όλα αυτά κι άλλα πολλά, δημιουργούν ένας ουσιαστικό και γεμάτο χρονικό της μεξικανικής τέχνης, αφηνοντάς μας γεμάτους από αυτό το κομμάτι της γης σε όλα τα επίπεδα.

Όποτε τι κρατάμε από αυτή την έκθεση? Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της γιορτής? Εικόνα κοινωνική, εθνική, χρωματιστή, συμβολική και συναισθηματική. Βλέπουμε μια ένδειξη εθνικής υπερηφάνειας κι οι καλλιτέχνες είναι οι επίτιμοι παρουσιαστές μας για όσο διαρκεί αυτή η επίσκεψη.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: